De Middellandse zee in tot Malaga

27 juni varen we van Gibraltar naar Estepona. Een tocht van ca. 30 mijl. Weer mooi weer en weinig wind. Estepona is echt zo’n vakantieplek met allemaal bars en restaurants om de haven en ook het strand dichtbij de haven. We blijven hier maar een nacht en lopen s’avonds langs de boulevard van de haven naar het oude stadje waar we wat eten op een van de vele terrasjes.

Veel mooie bloemenpracht in Estepona

Van Estepona varen we naar Benalmaldena, een haven net voor Malaga. Het is een vakantiedorp waar de haven met grachtjes in is doorgetrokken. Veel winkeltjes dus leuk voor de dames vooral.

In Malaga zelf is geen jachthaven. Sinds vorig jaar wel een superjachthaven in het centrum voor boten vanaf 20 meter. Als er plaats is mag je er ook met een boot vanaf 12 meter voor maximaal 2 dagen liggen. Tarief is niet mals natuurlijk, 110 euro per dag en stroom en water nog apart erbij. Dan moet je ook nog een speciale kabel voor de stroom huren want de aansluiting voor een superjacht ziet er wat anders (165 ampere!) uit dan die voor ons jacht (16 ampere). We liggen dan wel eerste klas en achter ons ligt een zeiljacht van 55 meter!

Malaga is een van de mooiste steden (het oude centrum) waar we totnutoe geweest zijn. Echt een prachtige stad en fantastisch dat we zo mooi in het centrum konden liggen.

De hoofd winkelstraat van Malaga by night

Onze vriendin Co uit Albufeira is 2 weken in Malaga en komt ons opzoeken. We struinen samen door de stad. Veel winkels zijn om 12 uur s’nachts nog open, op een terrasje wat drinken of eten kan in veel gevallen ook tot laat in de avond, dat is het leven in Spanje in de zomer!

Gibraltar

22 juni komen we aan in Gibraltar. Dat heeft wat voeten in de aarde want in eerste instantie hebben de havens (er zijn er twee) in Gibraltar geen plaats voor ons. Dat betekent dat we moeten uitwijken naar La Linea aan de spaanse kant. Dat betekent tevens dat je telkens over de grensovergang moet om naar Gibraltar te gaan en omdat Gibraltar(=UK) niet meer in de EEG zit ook dat we voor alle spullen die we bij de Victron dealer kopen invoerrechten moeten betalen, zo’n 20%.

Uiteindelijk lukt het toch nog om een plekje in Ocean Village (=Gibraltar) te krijgen, in eerste instantie voor 1 nacht. Op vrijdag komt de Victron dealer de situatie ter plekke bekijken zodat hij weet wat hij allemaal moet doen en nodig heeft. Gelukkig mogen we uiteindelijk blijven liggen totdat de reparatie is gedaan (maandag).

Uiteindelijk blijven we 5 nachten in Gibraltar, maken we de pride aldaar mee en gaan we natuurlijk ook naar boven op de rots met de apen. We hebben de kabelbaan naar boven genomen en zijn vandaar helemaal langs alle bezienswaardigheden (het glazen uitkijkplateau, de kanonnen op europapoint, de St. michaels caves, de ww2 grotten, de apes den) naar beneden gelopen, 9 km in de warmte, voorwaar een hele prestatie

Pride Gibraltar
De suspention bridge
Uitzicht op de haven
Het glazen uitzichtplateau
St. Michaels caves

Een buurman met visboot vangt een grote tonijn (170kg) welke op het achterdek wordt ontleedt. Dat was erg lekker zo vers gevangen.

170 kg tonijn
En wij krijgen ook een (flink) stuk

Eerste stuk naar Gibraltar

16 juni vertrekken we uit Albufeira. Eerste etappe naar Isla Canela, meteen de eerste dag al van Portugal naar Spanje. 55mijl en vooral veel motoren want er is niet veel wind. S’avonds in Isla Canela aan de vissershaven gegeten.

De volgende dag weer een flinke etappe naar Cadiz. Dat is een van de oudste steden van Spanje en een visite waard, dus we blijven twee dagen langer.

De kathedraal van Cadiz

Het volgende stuk wordt spannend want vanaf Cadiz naar Gibraltar, twee etappes, moeten we door het Orca hotspot gebied. Inmiddels bij vrijwel iedereen bekend dat in het gebied tussen Cadiz, Tarifa en Tanger (de straat van Gibraltar) vooral zeilschepen bezoek krijgen van Orca’s die het roer proberen te breken. In drie gevallen leidde dat tot het zinken van de zeilboot. Wij zijn lid van een telegram groep waarin zeilers elkaar op de hoogte houden van waar ze varen en of daar Orca’s waargenomen zijn. Er zitten ook wetenschappers in de telegram groep die elke dg de Orca’s bestuderen (met een volgboot) en die hebben er ook een paar getagd met een gps-tag zodat ze gevolgd kunnen worden. In de telegram app wordt dan vermeld waar de Orca’s zich ongeveer bevinden. Sterke aanbeveling is om binnen de 20m diepte te blijven omdat de Orca’s meestal in iets dieper water blijven. Best spannend dus allemaal.

De eerste etappe is van Cadiz naar Barbate. Vlak langs de kant, het is gelukkig rustig weer met weinig swell dus we varen een beetje over de 10 meter lijn. Als we al vlakbij Barbate zijn lezen we in de telegram app dat ze slechts 2 mijl van ons af zaten bij Cadiz, oefff.

Inmiddels hebben we een probleem met de lader/omvormer aan boord. Die laadt de accu’s via de walstroom en hij vormt 12 volt om naar 220 volt. Hij werkt niet meer en nu kunnen de accu’s alleen op de motor worden opgeladen maar in de haven lopen de accu’s dus alleen maar leeg. Het is zomer, warm dus de ijskast gebruikt behoorlijk wat stroom. Voorlopig starten we nu regelmatig de motor om de accu’s bij te laden maar dit moet natuurlijk wel opgelost worden. Na overleg met specialisten in NL is het oordeel dat ie echt stuk is en vervangen moet worden. De eerste Victron dealer zit in Gibraltar en daar gaan we in ieder geval langs dus maar even contact opnemen.

In Barbate blijven we, mede door het gedoe met de lader/omvormer een dag langer, het is een heel gedoe om bij het apparaat te komen, daarvoor moeten de fietsjes en de extra zeilen uit de bakskist.

Ook van Barbate naar Gibraltar weer dicht langs de kust, zelfs tussen de wal en de tonijnnetten door. We komen zonder problemen in Gibraltar aan maar ongeveer een uur achter ons (en minder dicht langs de kant) wordt wel weer een boot bezocht en beschadigd.