Eerste stuk naar Gibraltar

16 juni vertrekken we uit Albufeira. Eerste etappe naar Isla Canela, meteen de eerste dag al van Portugal naar Spanje. 55mijl en vooral veel motoren want er is niet veel wind. S’avonds in Isla Canela aan de vissershaven gegeten.

De volgende dag weer een flinke etappe naar Cadiz. Dat is een van de oudste steden van Spanje en een visite waard, dus we blijven twee dagen langer.

De kathedraal van Cadiz

Het volgende stuk wordt spannend want vanaf Cadiz naar Gibraltar, twee etappes, moeten we door het Orca hotspot gebied. Inmiddels bij vrijwel iedereen bekend dat in het gebied tussen Cadiz, Tarifa en Tanger (de straat van Gibraltar) vooral zeilschepen bezoek krijgen van Orca’s die het roer proberen te breken. In drie gevallen leidde dat tot het zinken van de zeilboot. Wij zijn lid van een telegram groep waarin zeilers elkaar op de hoogte houden van waar ze varen en of daar Orca’s waargenomen zijn. Er zitten ook wetenschappers in de telegram groep die elke dg de Orca’s bestuderen (met een volgboot) en die hebben er ook een paar getagd met een gps-tag zodat ze gevolgd kunnen worden. In de telegram app wordt dan vermeld waar de Orca’s zich ongeveer bevinden. Sterke aanbeveling is om binnen de 20m diepte te blijven omdat de Orca’s meestal in iets dieper water blijven. Best spannend dus allemaal.

De eerste etappe is van Cadiz naar Barbate. Vlak langs de kant, het is gelukkig rustig weer met weinig swell dus we varen een beetje over de 10 meter lijn. Als we al vlakbij Barbate zijn lezen we in de telegram app dat ze slechts 2 mijl van ons af zaten bij Cadiz, oefff.

Inmiddels hebben we een probleem met de lader/omvormer aan boord. Die laadt de accu’s via de walstroom en hij vormt 12 volt om naar 220 volt. Hij werkt niet meer en nu kunnen de accu’s alleen op de motor worden opgeladen maar in de haven lopen de accu’s dus alleen maar leeg. Het is zomer, warm dus de ijskast gebruikt behoorlijk wat stroom. Voorlopig starten we nu regelmatig de motor om de accu’s bij te laden maar dit moet natuurlijk wel opgelost worden. Na overleg met specialisten in NL is het oordeel dat ie echt stuk is en vervangen moet worden. De eerste Victron dealer zit in Gibraltar en daar gaan we in ieder geval langs dus maar even contact opnemen.

In Barbate blijven we, mede door het gedoe met de lader/omvormer een dag langer, het is een heel gedoe om bij het apparaat te komen, daarvoor moeten de fietsjes en de extra zeilen uit de bakskist.

Ook van Barbate naar Gibraltar weer dicht langs de kust, zelfs tussen de wal en de tonijnnetten door. We komen zonder problemen in Gibraltar aan maar ongeveer een uur achter ons (en minder dicht langs de kant) wordt wel weer een boot bezocht en beschadigd.