Overtocht naar Vlieland

maandagochtend om 07.00 uur vertrekken we uit Cuxhaven. Op de Elbe staat veel stroom en er staat ook behoorlijk wat wind, een dikke 4 bft. Wel vanuit het zuidoosten dus we moeten het eerste stuk plat voor de wind. We vliegen de eerste twee uur dan ook de Elbe af met een snelheid van 11,6 knopen. 

  Daarna neemt de stroom wat af. Het is wel mooi weer. De wind neemt kater wat af en we kunnen de code zero zetten. Gijs zet zijn halfwinder en gaat er hard vandoor. Hij kan echter niet helemaal de koers varen waardoor hij hem na een uur of twee moet strijken. Alles bij elkaar zeilen we heerlijk en 11 uur achter elkaar. Dan gaat de wind ineens naar het noordwesten en daarna wordt hij snel steeds minder. De motor gaat aan en we motoren de nacht door.  

De foto boven is van de kaartplotter, midden in de nacht. We varen dus beslist niet alleen.

We komen om 07.00 uur aan bij Vlieland. Prompt in een bui met veel wind als we bijnde haven zijn. De vlaggen en lichten geven aan dat de haven vol is maar we verwachten wel aan een schip van de bruine vloot te kunnen vastmaken totdat er ruimte ontstaat (er vertrekken elke dag natuurlijk ook schepen). Het blijkt binnen zo vol dat er al een rij van 7 boten tegen de platbodems aanliggen. Wij kunnen alleen vastmaken aan een schip vlak bij de uitgang van de haven. Dat betekent wel dat we weg moeten als de platbodems willen vertrekken. Dat komt de havenmeester ons dan ook vertellen. Om 10 uur moeten we dus weer de haven uit en buiten wachten tot er ruimte is. We liggen bijna 2 uur buiten te wachten voordat de havenmeester ons komt ophalen. We krijgen wel een mooie box, dus eind goed al goed.

Het Nord-Ostsee kanaal

van Marstal steken we over naar de baai van Kiel. Er staat heel weinig wind dus we varen op de motor. We komen een aantal interessante boten tegen. 

   

Helaas is de sluis net een half uur geleden open geweest en uiteindelijk liggen we ruim 2 uur te wachten voordat we er in kunnen. Dan liggen er inmiddels ook wel ruim 40 jachten te wachten. Gelukkig is de sluis groot zodat we er allemaal in kunnen. De eerste haven in het kanaal is Rensburg. Daar willen we overnachten (de plezierjachten mogen na zonsondergang niet meer varen in het kanaal) maar we zijn natuurlijk niet de enigen! We maken dan ook flink vaart na de sluis om bij de eerste groep te horen die aankomt in Rensburg en dan hopelijk nog een goed plekje vindt. Er blijkt plek zat. Er is een leuk restaurantje bij de haven en we willen echte duitse schnitzel eten. We zitten mooi aan een tafeltje op het terras met een echte halve liter bier, blijkt dat zé helemaal geen schnitzel op de kaart hebben. Ze zijn ook niet van plan om iets te regelen als we aangeven schnitzel te willen eten  dus we gaan op zoek naar een ander restaurant. Op het dorpsplein (of is het een stadje?) vinden we een restaurant dat wel schnitzel serveert, heerlijk gegeten. De volgende dag de rest van het kanaal afgelegd (bijna 6 uur op de motor) met weer mooi weer, geen wind. We hoeven niet heel lang te wachten voordat we de sluis doorkunnen naar de Elbe. We varen nog door naar Cuxhaven waar we om 19.00 uur aankomen. Gezien het weerbeeld, dinsdag wordt westenwind verwacht, besluiten we om in een keer naar Nederland door te varen. Dat betekent dus een nachtje doorvaren.