Van Laredo naar Gijon

Wij blijven nog een dagje in Laredo waar we de was doen in een wasserette in het centrum. Daar komen we een hollandse jongen tegen die lopend een pelgrimstocht naar Santiago de compostella onderneemt. Hij slaapt onderweg in hostels en soms kloosters. Ook hij moet af en toe wat wassen.

Terwijl we bij de wasserette zijn horen we luide muziek. Nieuwsgierig gaan we kijken en op een plein staat een enorm podium met een zeer professioneel uitziende geluid- en lichtinstallatie. Anaconda is een soort showorkest dat vanavond optreedt. Het begint om 2300 uur(!) we gaan ook kijken en zijn verrast. Het is megadruk en het orkest, zes muzikanten en 5 zangers/zangeressen is heel goed, erg hard ook trouwens. Wij gaan morgen weer varen dus taaien om ongeveer 0.45 af naar de boot. Die ligt ongeveer een kilometer weg maar we horen de muziek nog tot 01.30.

We varen naar Santander. Dat ligt weer in een rivier. Echt prachtig als je daar in vaart, beetje als Dartmouth voor de insiders. Alleen hier rechts het stadje en links natuur en een groot strand. Helaas ligt de marina niet in de stad maar een stuk er buiten aan het einde van een industrie terrein, dat is dan wel weer minder. De haven zelf is verder best ok. We pakken de fietsjes weer uit en fietsen naar de stad. Hoewel er netjes een fietspad is aangegeven waardoor we niet echt (veel, soms houdt het pad gewoon op en moeten we even naar het vervolg zoeken) hoeven te zoeken is het wel zo’n 40 minuten fietsen. De stad is weer mooi, winkelstraten, pleinen, oude gebouwen en een mooie promenade langs het water. Hier komen we ook weer een duitse motorboot tegen (nou ja het zijn duitsers in een nederlandse boot) die we ook in Bilbao en Laredo hebben gezien. Zij varen met een Elling E6. Dat is een nieuw type Elling van maar liefst 20 meter lang. zij zijn op weg naar de Middellandse zee.

Van Santander varen we in een keer naar Gijon (spreek uit Gigon). Dat is een tocht van 90 mijl (165 km) dus we gaan zo vroeg mogelijk weg. We dachten om 6 uur maar dan blijkt het nog geheel donker te zijn. Dat is niet handig dus we wachten tot het licht genoeg is, we vertrekken om 06.50.

Het is over het algemeen mooi weer maar ook weinig wind, die we steeds bijna pal van achteren hebben. We hebben wel een spinnaker (parasailor) maar de combinatie van hoge deining, weinig wind, 2 opvarenden betekent dat we hem eigenlijk niet willen gebruiken en heel vaak motoren. Ook vandaag weer. Voordeel is dat je vrij goed kunt uitrekenen hoe lang je er over gaat doen.

Oh ja, al vanaf Brest hebben we continue stroom mee! Het varieert wel tussen de halve en hele knoop maar altijd mee. De motor staat vaak op 6 knopen dus we gaan vaak 7 over de grond.

Ook in Gijon ligt de Gecko (die duitsers) weer, we hadden hem op de AIS al voorbij zien varen. We spreken elkaar daar en weten dat we elkaar ook in de volgende haven weer zullen zien. aan de haven die midden in het centrum ligt is ook het uitgaanscentrum. deze is vanaf de boot genomen.

Gijon is en heel levendige stad, en het is hier ook weer feest. Elke avond zelfs op twee plekken in de stad muziek (op het plein bij het gemeentehuis om 2100 uur en bij het strand om 2300 uur).

De spanjaarden eten heel laat, de meeste restaurants gaan pas om 20.30 open en zijn dan tot na middernacht open. Zelfs als je na middernacht op straat loopt is het overal nog druk, hele gezinnen met kleine kinderen en alles, en ook op alle terrassen is het vol. de nationale drank hier is cider. Op het plein zien we het iedereen drinken en het komt uit een bepaalde kroeg. Wij gaan dat ook maar eens proberen. We moeten meteen een hele fles kopen maar die kost gelukkig maar 2,70. Hij wordt, zoals je ziet, op een heel speciale manier ingeschonken. Dat schijnt zo te horen want we zien het iedereen doen, nou ja proberen want er gaat bij de amateurs ook veel naast. geen wonder dat je een hele fles nodig hebt! Wij vinden het overigens niet te drinken dat spul, het is erg zuur.

Het muziekpodium is zeker een kilometer weg van de boot maar we zien aan de overkant bij het strand wel het podium en het geluid is zo hard dat we het concert vanaf de boot kunnen volgen. Ze gaan tot 01.30 door! De volgende avond speelt er een spaanse band die in Spanje een nummer een hit gehad hebben, Maldita Nerea. Wij gaan dus ook kijken. Erg spaans en ik vind alle nummers een beetje hetzelfde klinken. Het veelal jonge publiek kent de tekst echter letterlijk en die zingen allemaal luidkeels mee. Dat maakt het dan wel weer leuk voor ons ook. De band vindt het om 00.30 genoeg en wij ook. Op de weg terug langs de boulevard zitten alle terassen nog helemaal vol, heel gezellig.