De eerste week

Zaterdag vertrekken lukt niet. Er moet nog zo veel op zijn plaats en daar boven op werkt de nieuw geinstalleerde apparatuur (radar en plotter) nog niet helemaal naar behoren.

Zondag waait het behoorlijk hard, uitschieters naar 7 bft, we blijven dus nog steeds liggen. Maandag vertrekken we dan eindelijk. Via Den helder naar IJmuiden. 55 mijl in 9 uur, voorwaar niet slecht. Onderweg stopt de nieuwe radar echter telkens na korte tijd werken. Onder het varen bellen we met de leverancier en na een briljante tip komen we er achter dat de stroomvoorziening van de radar anders moet. Dinsdag is er weer veel wind en blijven we in IJmuiden om nog wat laatste problemen op te lossen.
Woensdag maken we een lange dag. We maken los om 05.30 om in een keer naar Belgie te varen. We willen naar Oostende maar uiteindelijk wordt het Zeebrugge waar we om 21.30 binnenlopen na 90 mijl varen. 
Donderdag varen we langs de hele Belgische kust en landen we in Duinkerken, dus net in Frankrijk, weer 35 mijl verder. We besluiten gezien het mooie rustige weer maar een groot stuk in een keer te doen van Duinkerken naar Cherbourg, 180 mijl waarbij we de hele Seinebaai afsteken. Dat scheelt ons 3 havens. Vrijdag om 08.00 varen we uit Duinkerken weg. Er is bijna geen wind dus op de motor. We doen onderweg 3 pogingen om te zeilen maar de snelheid zakt dan dramatisch in naar soms zelfs 2 knopen, dat schiet niet op als je 180 mijl moet! 

Na een relaxte tocht van 28 uur bereiken we Cherbourg om 12 uur zaterdag. Eerst maar meteen tanken want bijna de hele tank leeg gevaren. Daarna een ligplaats gezocht in de haven. Naast ons liggen oud amsterdammers die tegenwoordig in rotterdam wonen. S’avonds met ze geborreld. Zondagochtend weer om 06.30 vertrokken om met de stroom mee naar het kanaaleiland Guernsey te varen. Daar liggen we nu heerlijk in het zonnetje in st Peters port.