Op de weg terug langs de oostkust van Spanje, de Costa Blanca

Na een tocht van 60 mijl, ruim 10 uur, komen we in Denia aan. Waar we eigenlijk ook komen, het is overal vakantie, druk en gezellig. Ook hier weer waar in de zomer naast de haven een complete kermis staat. dus niet voor een weekje wat we in Nederland kennen maar de hele zomer. er zijn ook een paar mooie restaurants aan de haven en 2 nachtclubs. de ene is buiten en een beetje lounge achtig met cocktails, de andere zit in het ferry gebouw en draait knetterharde muziek. Boven Denia uit op een heuvel staat een kasteel, nou ja eigenlijk meer een ruine maar we gaan er toch naar toe want verwachten een mooi uitzicht over Denia en de haven.Er is hier ook wat te doen want ze herdenken de strijd tussen de Moren en de Christenen. De optochten zijn bijzonder want er zijn groepen die ridders uitbeelden en die de moren uitbeelden , de ene groep nog mooier gekleed dan de andere. Alle groepen hebben hun eigen orkest met slagwerk (zelfs van die grote pauken die op wagentjes worden voortgetrokken) en blazers dat dramatische muziek speelt, het lijkt op filmmuziek a la starwars. best indrukwekkend allemaal.En sommige groepen hebben ook nog een ruiter voorop rijden.

Van Denia gaan we naar Calpe. Bijzonder want staat bekend om het feit dat ze bijna nooit plaats hebben voor passanten, maar wel voor ons dus. De haven ligt achter een indrukwekkende rots.

We gaan even lekker naar het strand vlak naast de haven. Het kost wel wat moeite om een plekje te vinden.

Van Calpe gaan we naar Allicante, een wat grotere stad  waar we dan ook een nachtje extra blijven. ook hier weer een kasteel op een heuvel, mooi bij nacht.

ik maak ook van deze stop gebruik om het bijbootje schoon te maken en op te ruimen.

We hebben het bootje veel gebruikt tijdens ons verblijf op de balearen maar zullen het nu niet meer nodig hebben. Na schoonmaak kan het weer in zijn tas en in de bakskist, maakt het dek weer wat opgeruimder.

We gaan ook hier naar het kasteel op de heuvel. Het is ook een museum en er is weer een prachtig uitzicht over de stad en de haven.

Van Allicante gaan we naar Torrevieja. Hier zijn we op de heenweg ook geweest maar toen zijn we meteen doorgesjeesd naar Altea, nu zijn we iets vroeger en kunnen we het allemaal wat beter bekijken. er zijn in het havencomplex wel 3 marina’s. Wij kiezen  voor de Real club Nautico. Deze zit het dichtst tegen de binnenstad aan en heeft een zwembad voor de leden bij het clubgebouw. Het is heerlijk om aan het einde van de middag even lekker aan het zwembad te zitten.

S’avonds lopen we over de boulevard. er is ook hier weer een grote kermis die er de hele zomer staat. en langs een deel van de boulevard is een soort straatje waar allemaal kleine winkeltjes, formaat container, staan waar de duvel en z’n ouwe moer verkocht worden. Veel prularia. Het is er wel heel erg druk, je loopt hier niet, je schuifelt.

in Spanje wordt laat gegeten. wij gaan op aanraden van de receptie van de haven naar een restaurantje waar veel plaatselijke mensen eten. Op een of andere manier kunnen ze hier de inktvis klaarmaken zodat die zacht en gegrild op je bord komt, echt anders dan thuis. Die vinden wij erg lekker en eten we dus best vaak.

Van Torrevieja gaan we naar Cartagena. Ook hier zijn zijn we op de heenweg geweest maar toen kwamen we in de avond aan en gingen we vroeg in de ochtend meteen weer door. Nu blijven we er een paar nachten om de stad te bekijken. Er is trouwens ook een wasmachine zodat we de boel ook meteen weer eens kunnen wassen. Van de haven is het maar een klein stukje lopen naar het centrum met een grote, gezellige winkelstraat.
In Cartagena, met name in het oude centrum, wordt veel opgegraven. we fietsen naar een park dat feitelijk midden in de woonwijk ligt maar waar men allerlei romeinse gebouwen zoals een aantal windmolens, huizen etc. heeft gevonden en deels blootgelegd. aan de ene kant ziet het er soms wat rommelig uit maar er wordt aan gewerkt om het er goed uit te laten zien.

Zo is er pas in 1991 een groot romeins theater midden in de stad gevonden. Dat is nu een museum maar er stonden voor 1991 dus gewoon huizen over heen! Die hebben ze allemaal afgebroken en toen kwam er een behoorlijk groot theater onder vandaan. delen ervan bleken al die tijd overigens al wel deel van het dagelijkse leven uit te maken want een deel van een trap was altijd al in gebruik tussen 2 huizen zonder dat men door had dat deze deel was van iets veel groters. Het kwam allemaal in een stroomversnelling toen men de kerk, linksboven op de foto ging restaureren en men onder de vloer allemaal romeins spul tegen kwam.

Kortom Cartagena is een interessante stad met mooie gebouwen en romeinse opgravingen. Toen we overigens op de fiets boodschappen gingen doen kwamen we door een ander deel van de stad dat er behoorlijk minder mooi uitzag.

Van Cartagena gaan we naar Aguilas en daarna nar Carrucha. deze 2 havens hebben we op de heenweg overgeslagen maar doen we op de terugweg wel aan. de haven in Aguilas is niet heel groot maar heeft gelukkig wel plek voor ons. aanleggen valt nog niet mee want gaat ook hier op z’n meditterraans, dus met de voor- of achterkant naar de steiger en dan met een mooringlijn vanaf de steiger naar voren lopen en flink aantrekken om de boot recht en van de steiger af te trekken. we hebben de wind van opzij en er staat zeker windkracht 4. de plek die ze eigenlijk voor ons in gedachten hebben ligt vrij, dwz heeft geen boten naast ons. dat betekent dat als ik naar de steiger vaar voordat ik met de mooringlijn voor de boot ben de kop allang is weggewaaid, dus we vragen een plek die ons de mogelijkheid geeft onze boot tijdelijk even tegen die van de buurman aan te laten zakken zodat we de tijd hebben om de mooringlijn netjes uit te lopen en goed vast te maken. gelukkig vinden ze een plek waar dat kan. De haven ligt in een vakantie complex, maar dat is wel ruim een kilometer of 2 buiten het plaatsje zelf. vanaf de haven naar het plaatsje is het helemaal strand met een wandelboulevard.

we lopen het hele eind naar het plaatsje om de boel te bekijken. ook hier weer echt vakantie achtig.

De volgende dag naar Carrucha. een aantal jaar geleden is hier een nieuwe marina gerealiseerd. Er was al een haven(tje) maar die is nu voor de plaatselijke vereniging. De marina is bijna leeg en daardoor kunnen we op zijn Nederlands gewoon langszij aan de steiger.

er liggen naast ons maar 4 andere boten aan de steigers waar wel ongeveer 30 boten zouden kunnen liggen. de haven ligt hier wel midden in de stad. Het is er net zo vakantie achtig als in de andere plaatsjes waar we geweest zijn. eigenlijk ongelooflijk dat je langs de hele oostkust, wek plaatsje je ook naar toe gaat diezelfde vakantie achtige sfeer hebt.