De volgende etappe

karlskrona ligt in een scherengebied. Dat betekent tussen kleine eilandjes en rotsen.

daar varen we dus allemaal tussendoor. Er moet dus zorgvuldig genavigeerd worden.

kaarten, ipad, kaartplotter, alles wordt uit de kast gehaald!

Karlskrona als stad viel een beetje tegen overigens. Dus door naar het volgende plekje, tussen de scheren door naar Karlshamn.  Het viel niet mee om een goede haven te vinden. In het stadje lag je in een fabriek (die stonk), een ander haventje was van alles verlaten en een derde te klein voor ons. Uiteindelijk toch weer, na anderhalf uur zoeken, een leuke plek gevonden.

De volgende dag door naar Brantevik, dachten we maar daar aangekomen bleek het haventje zo klein dat we er niet echt in durfden. Dan maar door naar een volgende. Dat werd Skillinge. Dit was weer een leuk haventje.

we liggen voor de havenkroeg annex restaurant en er is zelfs een toeristenburo!

De volgende dag varen we verder naar het zuiden, naar Ystad. Het laatste stukje krijgen we ineens niet voorspeld veel wind (6 bft en tegen), dus even buffelen. De aanloop naar de haven is ook wat spannend met deze wind en ook als we eenmaal liggen  schommelen we flink met de boot doordat de terugslag van de golven de haven inloopt. We liggen wel mooi aan een steiger meteen bij het strand en met bank voor de deur.

Ystad is een mooi stadje met een oud centrum.

van Ystad zijn we inmiddels naar het eiland Mon overgestoken en daarmee zijn we ook uit Zweden in Denemarken beland. Mon is beroemd om zijn krijtrotsen, die zien we al vanaf 25 mijl uit zee opdoemen

er moet eigenlijk eenstreepje door de O (dus spreek uit Meun).

Als het weer het toelaat gaan we een dagje fietsen naar de krijtrotsen.