Het verste punt….

we hebben besloten dat Borgholm het verste punt is van deze vakantie. Vanaf hier gaan we dus weer naar het zuiden afzakken. Maar eerst blijven we hier twee dagen. We huren een auto(tje) om het eiland te verkennen.

Hetbeiland Oland is smal maar erg lang, zo’n 250 km! We doen dus alleen het noordelijkste deel. Wat dacht je van een plaatsje met de naam Byxelkrok?

De volgende dag golfen we op de Ekerum golfbaan, in 2015 genomineerd voor beste golfbaan van Zweden. Daar zijn de prijzen dan ook wel naar. Wij vinden ‘m te moeilijk. Veel te veel zandbakken, bijna overal naast de baan. Je raadt het al, daar ligt onze bal vaak in.

Inmiddels zijn we een stukje naar het zuiden afgezakt, naar Cristianopel.

Morgen door naar Karlskrona.

Nog iets verder naar het noorden

vanuit Ronne zijn we naar de andere kant van het eiland Bornholm gevaren, naar het plaatsje Gudhjem. Een echt klein, popperig leuk toeristisch plaatsje.

Het is een klein kommetje waarin we met de punt naar de kant en een ankerbol oppikken om de achterkant vast te leggen, echt scandinavisch afmeren. Ze verkopen in Gudhjem hele grote ijsjes, daar schijnen  ze bekend om te zijn.

van Gudhjem gaan we naar Cristianso. Ook dat is een eilandje. Feitelijk wonen hier alleeen in de zomer mensen. Elke dag komt een 3 keer de veerboot vanaf Gudhjem om toeristen af te zetten en weer op te halen. Als iemin Gudhjem vertrekt staat er een koortje met een violist op de kant zeemansliederen te zingen. Geeft het allemaal wel een apart sfeertje.

Om 8 uur gaat de laatste boot terug naar Gudhjem en dan blijven nog een paar vakantiegangers(er zijn een paar vakantiehuisjes) en de zeilers over. We liggen helemaal top.

Het weer is prachtig, dus s’avonds gaat de bbq aan en zitten we tussen de denen die allemaal lijkt het wel elke avond bbqen.

Ook hebben we onze bijboot opgeblazen en maken we een tour om het eiland. Aan de achterkant blijkt een rots waarop een groep zeehonden huist.

we liggen 2 dagen op Cristianso en gaan dan verder naar het noorden. Ook naar een eilandje, nou ja meer een rots midden in zee, Utklippan.

weer een kleine kom waarin nogal wat boten liggen als we aankomen. Een prachtige avond dus de bbq weer te voorschijn gehaald. Als we een plekje zoeken worden we door een groepje Zweden uitgenodigd bij hen aan tafel te komen zitten en gebruik van hun bbq te maken. Die staat toch al aan en zij zijn bijna klaar aardige mensen toch?

De zonsondergang is weer prachtig vanavond!

Iedereen staat er dan ook naar te kijken en fotos te maken.

De volgende dag willen we naar Borgholm op het eiland Oland. Dat is welwat ver want er staat geen wind. Dus maar met de motor aan. Later komt er toch wind maar pal tegen. We besluiten eerder te stoppen, het wordt Kalmar, een behoorlijke plaats op het vasteland.

Inmiddels op het eiland Oland in Bornholm. We hebben een auto(tje) gehuurd voor twee dagen.

Toch weer naar het Noorden

ken je die van die vrienden die naar Stockholm gingen?…..

Ze gingen niet!

Vanwege de wind (en afscheid van onze zeilvrienden in Medemblik) zaterdag laat in de middag vertrokken naar Makkum. Veel wind maar gelukkig van achter.

De volgende dag was een mooie en zijn we naar Vlieland gegaan. Daar was het, mede doordat er de laatste tijd behoorlijk wat wind gestaan had (en het is nog niet helemaal vakantietijd) niet druk.

De voorspellingen voor de komende dagen zijn niet dusdanig dat we naar Duitsland kunnen oversteken. Een paar dagen Vlieland aan het begin van de reis is ook niet te versmaden hoor.

Olv een boswachter zijn we naar de Kroonspolder geweest, heel interessant.

Maar op woensdag bedachten we plotseling dat er toch een gaatje in het weer zat dus woensdagmiddag de touwen los en in een keer door naar het Nord Ostsee kanaal. Mooie overtocht, in 24 uur zaten we op de Elbe.

Vrijdag dagje toeren door het NordOstsee kanaal (100km). S’avonds geland in de baai van Kiel. En op zaterdag door naar Femarn, een eilandje aan de noordkust van Duitsland

Zondag van Femarn door naar Darsser ort. Dat is een natuurhaven vlak voor Rugen. Hij is een tijdje te ondiep geweest om aan t lopen maar dit jaar toch weer uitgediept als vluchthaven ondanks protesten van de natuurvereniging. Je moet bij het betalen nu wel verklaren waarom je de haven bent binnengelopen.

Daarna naar Lauterbach, een plaatsje op Rugen. En de volgende dag naar Sassnitz, ook op Rugen.

Van Sassnitz overgestoken naar Ronne op Bornholm, een Deens vakantie eiland midden in de Baltische zee op het kruispunt van Duitsland, Polen, zweden en Denemarken. Allemaal popperige plaatsjes en hele kleine haventjes. Met wat passen en meten liggen we daar nu inmiddels 4 dagen. We fietsen, wandelen en golfen. We hebben ook een bustour gedaan naar Hammershus, de oudste kasteelruine van Denemarken.