Breskens

Vandaag een tocht van ongeveer 50 mijl naar Breskens. Dat ligt in het begin van de Westerschelde. We proberen het zo te plannen dat we het laatste stuk de westerschelde op de stroom mee hebben. Uiteindelijk zijn we iets te snel dus na Zeebrugge eerst nog een beetje troom tegen voordat ie mee gaat lopen. Voor Breskens ligt nog een grote zandplaat deoog als we edr aankomen. We eten hier s’avonds in het clubgebouw bekroonde mosselen, ze hebben zelfs een eigen bassin waarin de mosselen gespoeld worden voordat ze in het restaurant opgediend worden.

Dunkerque

Van dover steken we over naar Duinkerke. Dt is de noordelijkste haven van Frankrijk. Van Duinkerke willen we naar Breskens waarmee we Belgie overslaan op de terugweg. Dat heeft te maken met rode diesel. Belgie verbiedt rode diesel in de tank terwijl je in Engeland alleen maar rode diesel kan tanken. In nederland neemt de douane genoegen met een bon waaruit blijkt dat je de tax betaald hebt, maar in Belgie krijg je gewoon een dikke boete. Dat kan zo maar 600 euro zijn!
Naar duinkerke is een tocht van zo’n 40 mijl. Als je Dover uitvaart, zie je de kust van Frankrijk al liggen, zo nauw is het kanaal hier. We komen dan zuidelijk van Calais uit en moeten langs de kust naar boven. We hebben weer aardig wat wind van achteren dus bijna alles gezeild.

Dover

Van Eastbourne gaan we naar Dover. In het begin is er weinig wind. We zetten dan ook de code zero om een beetje vaart te krijgen. Later draait de wind nog verder van achteren en neemt toe. We bomen de code zero uit. De golven zijn inmiddels aanzienlijk hoger geworden en ineens neemt de wind nog verder toe. Dat is te veel voor de code zero en die moet ingerold. Daarvoor moet ik wel naar het voordek en tegelijkertijd moet Yvonne sturen en de schoten bedienen, kortom een hele truc in deze golven. De wind neemt daarna verder toe tot 6 bft. De golven zijn erg hoog waardoor de boot soms helemaal opzij gezet wordt. Hij is ook zo ver van achteren dat we het voorzeil niet meer kunnen bijzetten. Alleen op het grootzeil lopen we af en toe 8 knopen!
We zijn dan ook blij als we bij Dover naar binnenlopen.

Airbourne

Ook al omdat een dag minder weer is voorspeld blijven we in Eastbourne. Ook vandaag blijkt er nog de vliegshow te zijn (duurde zelfs 4 dagen). Er komt van alles over vliegen. Wat denk je van dubbeldekkers met vrouwen boven op?

Er is ook een demomstratie van de SAR waarbij ze met een helikopter iemand uit het water oppikken en op een lifeboat afzetten.

Er omheen is van alles te doen.

20140820-090445-32685955.jpgWe hebben wel ongeveer 10 km gewandeld om het te bekijken. S’ avonds bij de thai gegeten in de haven.

Eastbourne

Op zondag wordt veel wind voorspelt. We plannen een dag rust in en in Eastbourne lig je beschut. Het is vanaf Portsmouth wel ongeveer 60 mijl en we moeten weer met de stroom rekenen om op tijd langs Selsey bill te gaan. Als we vertrekken om 7 uur is het mooi weer en weinig wind. Wel zien we nog net op de solent de vrouwen volvo ocean raceboot.

Dus op de motor, met de stroom mee varen we in ieder geval al 7 mijl. De wind wakkert later aan en we kunnen zeilen. De wind wordt steeds meer en al gauw zitten we weer op 5 a 6. Wel weer flink van achteren. Als we bij Beachy head zijn horen we donderen, ondanks de blauwe lucht. Blijkt er een vliegshow te zijn met straaljagers die stunts uitvoeren. Het strand bij Eastbourne zit dan ook helemaal vol met mensen en ook voor het strand liggen wel 100 boten voor anker om het spektakel te volgen

20140817-105616-39376973.jpg.

Portsmouth

We gaan weer lekker vroeg weg, om 7 uur in verband met de stroom. We gaan boven het eiland Wight langs, via de Solent. De ingang daarvan heet de Needles en daar stroomt het behoorlijk, tot wel 4 knopen. Die kun je dus maar beter mee hebben

Er staat niet heel veel wind als we bij de needles zijn aangekomen maar we we gaan er toch met 11,9 knopen doorheen.
Portsmouth is een behoorlijk grote stad die aan beide zijden van een rivier ligt. We gaan met de ferry naar de overkant waar het oude centrum is. Daar staat een moderne toren, de spinaker tower. Daar kun je in en vanaf 110 meter hooger is ee een prachtig uitzicht over Portsmouth de solent en Wight.

In de avond een prachtig plaatje

Morgen gaan we naar Eastbourne. Weer puzzelen met de stroom want we moeten langs Selsey bill.

Poole

We vertrekken vroeg, om 6 uur want we moeten een heel eind en we willen bij Portland Bill, weer zo’n kaap, stroom mee hebben. We hebben de wind behoorlijk van achter vandaag. Eerst heel weinig maar steeds meer en uiteindelijk hebben we windkracht 6 van achteren. Lastig met die hoge golven want we willen niet per ongeluk een gijp. We kruisen dus af op ongeveer 150 graden. Af en toe lopen we bijna 12 knopen met de stroom mee. We gaan naar Poole Quay haven. Die ligt midden in het centrum. Als we eenmaal liggen blijkt de hele boulevard afgesloten want feestavond met allemaal live bands en afsluiting om 10 uur met vuurwerk.

Morgen gaan we naar Porthmouth

Brixham

Onderweg naar Brixham moeten we start point passeren. Dat is een van die engelse kapen waarvoor gewaarschuwd wordt om bij slechter weer ruim omheen te varen. Er staat wel wind vandaag maar we hebben wind en stroom mee. We verwachten dan ook dat het geen probleem zal worden. Als we er zijn gaan we toch door een stukje met hele rare zeeen. Gelukkig is het maar een klein stukje dat we het gevoel hebben door een wasmachine te varen. De golven staan af en toe recht op. Een maal om de kaap het nemen ook de golven af. Die waren nog aanzienlijk want komen daar nog helemaal vanaf de oceaan binnenrollen. In Brixham blijven we een nacht. Daarna gaan we naar Poole.

Plymouth

We blijven uiteindelijk t/m dinsdag in Plymouth. We hadden wel op maandag weg gekund maar op dinsdag en woensdagavond waren er de WK vuurwerk. Nu we er toch waren bleven we maar een dag langer. We hebben hier ook weer golf gespeeld, op Boringdon park

Dit was een mooie 27 holes baan met echt prachtige greens en uitzichten. Toen we er aankwamen plensde het hard. Omdat er nog wat buien verwacht werden kregen we een gereduceerd tarief, 10 pond voor 18 holes!
Ook zijn we naar het aquarium geweest. Dit is het op een na grootste in Engeland.

De haven ligt midden in het oude centrum van Plymouth, the Barbican.

Het vuurwerk op dinsdagavond was groots. Maar liefst 3 partijen achter elkaar, alle drie een kwartier.

Dat was een mooi afscheid van Plymouth. Morgen gaan we naar Brixham, een baai verder.

Schuilen in Plymouth

We varen van Fowey naar Plymouth. De oude orkaan Bertha is op weg naar europa en gaat dit weekeinde voor slecht weer, regen en storm zorgen. Plymouth is een grote stad met een mooie beschutte marina. Daar liggen we goed. Tevens kunnen we de stad zo uitgebreid bekijken. Onderweg heeft Gijs 4 makrelen gevangen en die gaan we vanavond opeten.

20140809-090819-32899328.jpg. Ook komen we oude bekenden tegen. De Jackie x is een j die net als wij de CAM race naar Noorwegen gevaren heeft in 2010. Hij is ook onderweg terug naar huis.