The Bandy has landed

We zijn weer terug in Medemblik! Om 08.00 vertrekken we uit Amsterdam. Als we door de oranjesluizen het Markermeer opgaan geven de weersverwachtingen voor die dag aan dat er buien met windstoten kunnen komen. Als we tussen het paard van Marken en Enkhuizen inzitten geeft buienradar een zeer actief buienfront wat vanaf zeeland naar boven komt zetten. Ook op de marifoon wordt gewaarschuwd dat er tot 50 knopen wind in de buien kan zitten. Ik bel Gijs en vraag hoe het er in zeeland uitziet. Gijs adviseert om de dichtstbijzijnde haven op te zoeken want daar is het pikzwart, regent het hard en de bomen verliezen takken. De dichtstbijzijnde haven is Volendam maar dan moeten we wel weer terug. We kijken op buienradar en die voorspelt dat we tot 12.30 hebben voordat de buien bij ons zijn. Om 12 uur geeft de marifoon dat de buien het markermeer optrekken, wij moeten nog zo’n 4 mijl naar Enkhuizen. Vlak voor Enkhuizen begint het te regenen, over de marifoon horen we dat het in Lelystad 9 bft geeft, bij ons gelukkig nog niet. We schieten de oude haven aan de zuidkant in en leggen aan de wachtsteiger voor de oude sluis aan. We leggen nog niet vast of de wind schiet door naar 30 knopen. Pfhoe, net op tijd dus. We liggen er anderhalf uur totdat het buienfront over is. Omdat de steiger lange tijd niet gebruikt is en inmiddels het domicilie van een meeuwenkolonie, ziet de boot er meteen niet uit, allemaal troep is van de steiger op de boot gewaaid. Eerst maar eens een paar emmers water er overheen.
In Medemblik worden we warm verwelkomd door onze buren, Hans en Carla. Ook door de muggen trouwens.

Marina Amsterdam

Om 7 uur uit Scheveningen vertrokken omdat we dan nog zo’n 2,5 uur stroom mee hebben en IJmuiden makkelijker bereiken. 10.30 lopen we IJmuiden binnen. We moeten even wachten voordat we in de sluis kunnen. Daarna nog ruim 2 uur op de motor (weer weinig wind) naar Amsterdam. Daar wordt gebouwd aan de nieuwe haven, Amsterdam marina welke bij dezelfde groep hoort als die van ons in Medemblik. Daar mogen we om die reden gratis liggen en we gaan eens kijken hoe het er voor staat. Begin september is de Hiswa te water in deze haven en dan moet het havengebouw, annex restaurant Loetje, annex hoofdkantoor van de Hiswa zelf, af zijn. Het wordt een heel mooi gebouw maar er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat het af is. Voor deze mannen geen bouwvak!

DSC09261
Naast de haven gaat een pontje rechtstreeks naar het CS. Dus we zijn nog even de stad in geweest. s’avonds komen pa en ma Enthoven en moeder Nieland naar Noord om wat te drinken aan boord. We hebben elkaar tenslotte 6 weken niet gezien. Heel gezellig allemaal.

Weer terug in Nederland

Vandaag een lange rit, van Nieuwpoort naar Scheveningen is 80 mijl. De verwachting is weinig wind dus de motor zal ons weer moeten helpen. We vertrekken om 06.00. Net voor we vertrekken komt er nog een flinke regenbui op ons dak. we vertrekken met een zwaar bewolkte lucht waar regen in hangt, zeilpakken maar aangedaan. Eerst op de motor onder de kust naar Oostende. Daar maken we een slag naar buiten. Dan kunnen we de zeilen bij zetten en dat gaat goed tot onder de zeeuwse kust. Dan zakt de wind in en moet de motor weer bij. Inmiddels is het weer opgeklaard en wordt het steeds blauwer in de lucht. We hebben nog 3 pogingen gedaan om te zeilen maar de snelheid werd dan zo laag dat Scheveningen wel heel laat zou worden. Het is wel heel mooi weer. Uiteindelijk komen we om iets voor half acht in Scheveningen aan. Daar was het heel druk met boten. In overleg met de havenmeester kiezen we een plekje tegen een catamaran waardoor we niet als 5e in een rij hoeven aan te sluiten. We zijn naar het strand gelopen en bij de ondergaande zon hebben we heerlijk op het strand gegeten. Een prachtige avond.

Boulogne – Duinkerk of Nieuwpoort

Boulogne Duinkerk is zo’n 45 mijl maar we rekenen op stroom mee en omdat het bijna springtij is kan dat een behoorlijke stroom zijn. Ik ben eerst al om 03.30 en 04.00 op geweest om te kijken of alles wel goed ging met de vroege vertrekkers ( mensen die naar het zuiden wilden) wij lagen immers aan de linke kant waar het de stroom betreft. Dat viel gelukkig mee dus om 05.30 kon ik er nog even in. Toen we weggingen om 11 uur zag de lucht er donker uit. Na 11 mijl kregen we de ronding van Cap gris nez, de laatste kaap van deze vakantie. We hadden inmiddels de zeilen gezet en we gingen met stroom mee meer dan 11 knopen over de grond. Omdat het best vlot ging spraken we af die extra 15 mijl naar Nieuwpoort te doen.DSC09246

We kwamen om 19.00 uur aan. Toen lekker op het terrasje van het havenrestaurant moule et frites gegeten.DSC09250

Het was een heerlijke zachte avond dus we hebben buiten op het terras gegeten. Het was revens de laatste etappe samen met de Happy cruising. Die gaat nu eerst naar Stellendam, wij door naar Medemblik.

Het knooppunt Boulogne

Vandaag van Dieppe naar Boulogne sur Mer. Weer veel gemotord want weinig wind. De haven van Boulogne is een waardeloze haven. Het is er namelijk heel druk en er is te weinig plaats. Wij liggen daardoor (met veel anderen) gestapeld als 4e en 5e boot tegen een kopsteigertje waar als eerste boot een boot(je) van 9 meter tegen aan ligt. En als bijzonderheid zit vlak achter de haven een grote spuisluis voor de afwatering van een rovier. Die wordt zo nu en dan (het iseen verrassing wanneer) opengezet. Dan wordt het ineens wildwatervaren in de haven want de stroom loopt er dwars doorheen. Dat levert hectische taferelen op want nietsvermoedende kapiteins varen de haven binnen en worden door de stroom tegen de daar al liggende boten aan gezet. Vanmiddag zeker 4 gevalletjes van gezien. Wij liggen aan de verkeerde kant dus als morgenvroeg de zuidgaande mensen vertrekken (om 5 uur) zullen we allert moeten zijn.

De warmste dag van de vakantie

Er zou niet veel wind staan, maar toen we buiten kamen bij Fecamp stond er 14 knopen oostenwind. Dus zeilen bij en op een vlak zeetje en stroom mee naar Dieppe (30 mijl vanaf Fecamp). De wind trok steeds meer aan, tot wel meer dan 20 knopen echte wind. Gelukkig wel ruimer dan halve wind. We stoven langs de kust met soms wel 9 knopen op het log, stroom mee bijna 11 knopen! Het duurde echter maar een uur en toen zakte de wind helemaal in. Je zag voor je ineens het water vlak en rimpelloos worden. Dus de motor bij en rest op de motor. Wandeling door het dorp gemaakt en langs de boulevard met het strand. Het was de warmste dag van de vakantie. Op het water viel dat nog wel mee maar in Dieppe was het drukkend warm, op onze thermometer stond Ook voor de eerste keer meer dan 36 graden .

DSC09237Onze zonnetent opgezet.

DSC09236

Golven, wind en stroom tegen

Vandaag van Deauville naar Dieppe. Tenminste, dat was de bedoeling. We zijn in Fecamp geeindigd want dit was niet leuk. Tot 24 knopen (ruim 6 bft) waar we tegen in moesten boksen. We hebben ook nog een lekker stukje gezeild maar omdat de wind tegen stond, dat betekent laveren, en we door de stroom zo ver werden terruggezet, toch maar de motor bij. Op zo

Huitres et poules.

Vandaag eerst de markt bezocht. Aan het aanbod zie je dat het allemaal wat luxer is hier (Deauville is de badplaats voor de rijkere fransen). Prachtige visstandjes, dus we besluiten hier vanmiddag wat te halen voorhet avondeten. Daarna naar het strand want het is weer echt strandweer. De radar van de Bandy vertoontal kuren sinds l’aberwrach, sterker nog hij doet het al een paar dagen niet meer, dus terwijl de mannen proberen de radar te repareren doen de vrouwen boodschappen. Ze nemen verse oesters en twee enorme gebraden kippen mee terug, echt een stuk groter dan we in NL gewend zijn. Gijs en ik hebben de oesters opengewrikt, een nieuwe ervaring. Typische combinatie met caiparinha. Nu de boel opruimen. Morgenochtend vertrekken we naar Dieppe. Oh ja, de radar doet het nog steeds niet

Pas de barbeque in Deauville

Wat een dag! Dagje op het strand. Echt strandweer. Als echte strandgangers onze strandstoeltjes opgezet. Lekker in de zon gezeten, strandwandeling gemaakt. Yvonne heeft zelfs nog even gezwommen. s’middags bbq vlees gehaald in de supermarkt. Tafel mee, stoelen mee, bbq en kooltjes mee. Alles naar het strand gesleept. De bbq in elkaar gezet, kooltjes erin, aanmaakblokjes erbij en aansteken die boel. Gaat goed he Gijs, fikt lekker, nog even en het vlees kan er op. Oh, oh, er stopt een politie auto. Que ce que ce? Ce fume? Oui ce’est un bbq. Pas de bbq in Deauville! Nee Gijs niet boos worden, dat helpt niet tegen deze mensen in uniform ( = macht). Dus zand in de bbq gegooid om het vuur te smoren. Nog maar een wijntje met een lekker frans kaasje genomen, de boel ingepakt en naar de boot terug. Aldaar het grillplaatje geinstalleerd en alsnog ons vlees opgegeten. Alles bij elkaar toch een heerlijke dag.

Een welkome ontvangst in Deauville

Is een mondaine badplaats vlak voor de monding van de Seine. Omdat het op vrijdag en zaterdag hard gaat waaien (6 of meer bft) hebben we bedacht hier even 2 dagen door te brengen. We kunnen er echter pas om 16.30 op zijn vroegst in vanwege de waterstand en het feit dat we door een sluisje de haven in moeten. Als we buiten de haven steken in Le Havre slaat de windmeter meteen door naar 24 knopen, noordenwind. De vaarwijzer zegt dat we deze haven (Deauville) met harde noordelijke winden beter niet aan kunnen lopen want lagerwal en de stroom naar de Seine staat er dwars overheen ( trouwens de aanloop van de haven valt droog bij laag water). Gelukkig heeft de navigator het goed uitgerekend en komen we precies op tijd aan. We kunnen meteen het sluisje in en de enthousiaste havenmeester biedt aan om even aan boord te stappen bij de happy cruising om onze plekken aan te wijzen.

20130719-111611.jpg. Later komt hij met een welkomstpakket en nodigt hij ons uit om bij de plaatselijke zeilvereniging een biertje te komen drinken. Dat doen we dan ook en het blijkt heel gezellig. Er zijn meer gasten en men serveert een biertje en een hapje.

20130719-111722.jpgHebben we nog niet eerder meegemaakt zo. Morgen hopelijk een stranddag (er is hier een heel mooi, groot strand).