Mystery tocht naar Camaret

Pfooooeeeih he, deze tocht zal ons lang heugen. We gingen weg met mooi weer, vlakke zee (want nog achter de landtong van start point. net buiten op de open zee een verrassing. recht tegen ons in kwam een groot, dwarsgetuigd schip aanvaren. we moesten er voor uitwijken.

20130702-112312.jpg. Het bleek de stad Amsterdam, hij heeft daarna nog een hele tijd achter ons aan gevaren (maar ging lang niet zo hard als ons). De wind nam meer toe dan voorspeld. In eerste instantie niet zo erg want dan gingen we ook harder, maar Gijs moest boven de 20 knopen echt reven. Dan veel meer golven dan we dachten, het was 20 uur hotsebotsen. En on top of that zeilden we om 22 uur de mist in en die hield aan tot vanmorgen 11 uur

20130702-112708.jpg Wat een zegen is dat AIS dan toch zeg. We zagen alle grote schepen en hebben met sommige contact gehad omat we anders erg dicht bij kwamen (sommige verlegden hun koers voor ons), en vanochtend namen 2 maal vissers met ons contact op omdat ze ons op hun AIS zagen en of wij onze koers wilden verleggen omdat zij aan het vissen waren. Ook Gijs en Ineke konden prima bij ons in de buurt blijven omdat zij ons continue op hun navigatiescherm zagen.
Vanmiddag om 16.30 in Camaret aangekomen

20130702-112829.jpg Het verste punt van onze reis. Vanaf hier rustig hoppend op de terugweg…..

Lunch in Brixham

Aan de Engelse riviera.

20130628-203354.jpg met de ferry over de torbay gestoken.

20130628-203459.jpg het was vandaag heerlijk weer, zo’n 25 graden aan land. Vanavond kaasfondue en rekenen op de overtocht. Morgenmiddag om 1500 vertrekken we naar Camaret, in de baai van Brest. 150 mijl. We hopen er zondagmiddag voor het avondeten te arriveren.

Back to 77

Gisterenavond om 21.00 zijn we in Torquay aangekomen.

20130628-095848.jpgWe zijn hier in 1977 eens op vakantie geweest met de familie (en met mijn eerste auto). Onderweg alle weersomstandigheden gehad, incluis regen met wind, brrrr we hadden het gewoon koud!

20130628-095933.jpgWe varen in een luchtdruk van 1035 maar het is op het water niet warmer dan zo’n 15 – 17 graden. Afhankelijk van het weer vandaag, er is 6 bft voorspeld met regenbuien, gaan we door naar Dartmouth of we blijven een dagje in Torquay. Het is de bedoeling dat we van zaterdag op zondag oversteken naar Camaret, dat is in de baai van Brest. Dus op naar Frankrijk!

Te laat voor de olympische spelen!

Van Poole zijn we naar Weymouth

20130628-095620.jpg gevaren. Onderweg nog even Lullworth cove aangedaan. Dat is een klein baaitje in de rotsen. Niet alleen klein maar ook redelijk ondiep. Er lagen een paar boten, maar als je eenmaal in Noorwegen geweest bent is dit toch anders…
In Weymouth waren vorig jaar de zeilwedstrijden van de Olympische spelen. Daar is nu niets meer van te zien overigens. Het blijft wel een leuk, echt engels badplaatsje. Het is ook strandweer dus dat komt goed uit.

Poole

Niet te verwarren met biljarten. We zijn door de solent bij Wight heen gekruisd.

20130628-095124.jpgOmdat we de stroom mee hadden ging dat nog best goed. Bij de uitgang aan de westkant van Wight (de needles) stond zo veel stroom dat we met 11,2 knopen naar buiten gespoeld werden

20130628-095226.jpg. Daarna nog een baai verder naar Poole. Er ging steeds hetzelfde vliegtuig laag over ons heen. Bleek de marine die verderop allemaal parachutisten dropte (ze sprongen heel laag uit het vliegtuig). Ze landden in het water en werden door snelle ribs opgepikt. Was een mooi gezicht. We lagen in poole in het centrum, is een mooi oud centrum. Het was bikers evening en de hele boulevard stond vol met motoren, sommige heel apart.

20130628-095342.jpgNaast ons lag een spiksplinter nieuwe sunseeker motorboot van wel 34 meter lang. Bleek dat de sunseeker werf tegenover de haven zat. Lagen er nog wel 8 van die joekels (gaat het kennelijk toch nog ergens goed in de jachten business).

Eindelijk weer verder

Maandag zijn we van Eastbourne naar Brighton gevaren. We konden meten de zeilen zetten en hoewel de wind na Beachy head tegen stond (west) in 2 slagen naar Brigton gezeild.

20130628-091713.jpg mensen die in het weekeinde in Brighton lagen vertelden dat het water helemaal over de muur hen kwam met al die wind (tot 45 knopen in Brighton).
Morgen naar Poole

4 dagen verwaaid

Ik kan even geen fotos uploaden (het prg geeft een foutmelding) dus maar even tekst. Vanwege een overkomende lagedruk met wind tot 35 knopen (7 bft). Liggen we vast in Eastbourne tot maandag. Van de nood maken we een deugd, dus de fietsjes uitgepakt en gaan fietsen. We zijn naar het oudste kasteel van Engeland geweest, Pevensey castle dat stamt uit 1088.

20130628-091940.jpgEigenlijk is het vooral nog een hoop stenen maar je kunt nog wel zien dat het en groot kasteel geweest is.

20130628-092115.jpgs’middags in de pub in het oude centrum naar ascott, de paardenraces gekeken (allemaal gokkers die engelsen).

Krijtrotsen, waar?

Het was de bedoeling on van Dover naar Brighton te varen. Eerst nog wel gezeild, pal voor de wind.

Toen was er ook nog zicht op de krijtrotsen.

Maar het zicht werd steeds minder, op een gegeven moment nog maar zo’n 50 meter zicht. We voeren dus volledig op de instrumenten, kaartplotter en radar. Hoewel Gijs en Ineke 0,1 mijl voor ons voeren, inmiddels op de motor want er was geen wind meer, waren zij slechts een stip op onze radar. Dus we besloten dan maar uit te wijken naar Eastbourne. Omdat de komende dagen ook veel wind, van de verkeerde richting bovendien wordt verwacht liggen we in Eastboutne beschutter dan in Brighton dat vol in de wind ligt bij west, zuidwest.
Om in haven te komen moeten we door een sluis, die iets anders werkt dan bij ons gebruikelijk.

Golfen in de mist

We liggen verwaaid in Eastbourne. T/m zondag veel wind en vanuit de verkeerde richting. Van de nood maken we een deugd dus gingen we golfen op de downs golf course in Eastbourne. De baan ligt boven op Beachy Head een klif van wel 100 mtr hoog, dus een mooi uitzicht vanaf de baan.

20130622-122103.jpg we slaan natuurlijk wel eens een bal in de rough (golfterm) en we hebben daar sinds kort een nieuwe, vernuftige bril voor, die ballen onderscheidt in het groen

Toen we begonnen hadden we zicht. Er stond al tamelijk veel wind, normaal volgens de locals, maar niet alleen nam die steeds meer toe ( ik schat dat we op een gegeven moment wel 6 bft hadden) maar laaghangende bewolking joeg over de baan en ontnam ons steeds meer het zicht.

Na hole 16 zijn we er mee gestopt, we hadden het koud en we konden onze ballen niet meer teugvinden, ook al sloegen we ze mooi rechtdoor op de fairway. In de bar dronken we nog wat met een plaatselijke golfer. Die zei dat dit zelfs voor hier wat “te” was.

4 Landen in 4 dagen

Woensdag 19 juni om 8 uur vertrokken voor 60 mijl. Het zicht was niet best en er hing regen in de lu cht. Die kwam dan ook.

We hebben alle weertypes gezien en windkracht 1 t/m 6 gehad. Om 4 uur plaatselijke tijd (5 uur bij ons) waren we geland. S’avonds fish and chips gegeten in het centrum,dat hoort er natuurlijk een beetje bij als je in Engeland bent.

We hebben nu in 4 dagen, 4 landen gedaan. Ik denk niet dat dat er meer worden.